دین‌گرایان اسلام‌گریز


یکی از جریان‌های انحرافی که پیشینه‌ای نسبتاً طولانی دارد، جریان دین گرایی است که با دین اسلام سر ناسازگاری دارد. اين جريان‌ها با اصل دين مشکلي ندارند، اما با اسلام سر ناسازگاري دارند. اين جريان‌ها در داخل ايران به دو دسته قابل تقسيم هستند. يکي پيروان اديان آسماني غير از اسلام و ديگري پيروان فرقه‌هاي انحرافي.



 

اشاره: مقصود از اديان غير اسلام، پيروان اديان آسماني غير از اسلام هستند.‌ اين جريان در ايران در قالب پيروان سه مذهب يهود، نصرانيت و مجوس وجود دارد.  اين سه مذهب در ايران، به عنوان اديان آسماني و پيروان آنان به عنوان «اقليت‌هاي ديني» پذيرفته شده‌اند و از بيشترين حقوقِ مربوط به اقليت‌ها نيز در اين کشور برخوردار هستند، اما پيروان اين سه دين در ايران، خيلي کمتر از يک درصد جمعيت ايران را تشکيل مي‌دهند. در سال 1390، کل جمعيت کشور 669/ 149/ 75 نفر بوده است. بر اين اساس، جمعيت مسلمانان 4. 99 درصد، غير مسلمان، 3/. درصد، اما پيروان اين سه دين با ‌اين‌که جمعيت ناچيزي دارند، پنج نماينده در مجلس دارند.


سه مذهب يهود، نصرانيت و مجوس

در سال ۱۳۹۰، کل جمعيت کشور ۶۶۹/ ۱۴۹/ ۷۵ نفر بوده است. بر اين اساس، جمعيت مسلمانان ۴٫ ۹۹ درصد، غير مسلمان، ۳/. درصد، اما پيروان اين سه دين با ‌اين‌که جمعيت ناچيزي دارند، پنج نماينده در مجلس دارند. مسيحيان با کمتر از ۱۲۰ هزار نفر جمعيت، سه نماينده. بدين شرح، هر کدام از ارامنه جنوب، ارامنه شمال و آشوري کلداني يک نماينده دارند. اقليت کليمي ‌با کمتر از ۹ هزار نفر جمعيت، يک نماينده و اقليت زرتشتي با کمتر از ۲۶ هزار نفر جمعيت، يک نماينده در مجلس شوراي اسلامي دارند. اين در حالي است که مردم مسلمان هر يک از شهرستان‌هاي ايران در صورتي که جمعيتشان به ۱۵۰ هزار نفر برسد، حق داشتن يک نماينده مستقل در مجلس را دارند، در غير ‌اين‌صورت، بايد با شهرستان ديگري مشترکاً‌ يک نماينده در مجلس داشته باشند.

پيروان اين سه مذهب در ايران، در اجراي مراسم و شعائر ديني خود آزادند و با مردم و حکومت مسلمان ايران هم رابطه نسبتاً‌ خوبي دارند. ناگفته نماند بعضي از افراد اين اقليت‌ها گاهي نمک‌نشناسي کرده و براي بيگانگان جاسوسي مي‌کنند، البته اين مسأله را نمي‌توان به همه آنان نسبت داد.

مسیحی کردن مسلمانان

در سال‌هاي اخير گزارش‌هايي در مورد فعاليت تبشيري برخي مسيحيان منتشر شده که موفق به جذب بعضي مسلمانان سست‌ايمان شده‌اند، اما اين قضيه بيشتر از اين‌که به فعاليت اين اقليت‌ها منتسب باشد، ريشه در ضعف‌ ايمان افراد جذب شده دارد. براي مثال فردي به نام سعيد عابديني با همسرش نغمه عابديني چند سالي است که تغيير دين داده و به مسيحيت گرويده‌اند. شخص مذکور مدتي در آمريکا بود و به خرقه کشيشي درآمد. در بازگشت به ايران به شدت به فعاليت‌هاي ميسيونري مبادرت کرد که به بازداشت وي انجاميد. در بسياري از شهرها نيز مشاهده شده که انجيل، کتاب مقدس مسيحيان، به صورت مجاني در بين مسلمانان پخش شده و يا به قيمت ارزان به فروش مي‌رسد. کتاب‌هاي ديگري نيز تحت عنوان «دروس الهيات مسيحي، ويژه نومسيحيان»، به زبان فارسي تهيه و به قيمت ارزان، انتشار يافته که هدف آن جذب جوانان مسلمان است.

مسيحيان‌ ايران در سال‌هاي اخير در اينترنت نيز فعال شده و به تبليغ مرام خود مي‌پردازند. براي نمونه، پايگاه‌ اينترنتي «محبت نيوز»، به شدت مشغول تبليغ مسيحيت و دروغ‌پراکني عليه اسلام است؛

مسيحيان‌ ايران در سال‌هاي اخير در اينترنت نيز فعال شده و به تبليغ مرام خود مي‌پردازند. براي نمونه، پايگاه‌ اينترنتي «محبت نيوز»، به شدت مشغول تبليغ مسيحيت و دروغ‌پراکني عليه اسلام است؛ در يادداشتي که در‌ اين سايت منتشر شده، آمده است:

مبلغان شيعه که از سوي جمهوري اسلامي تغذيه مي‌شوند، با درآميختن خواسته‌هاي سياسي و مذهبي توام با تمنيات جنسي، تلاش براي جذب مسيحيان به اسلام مي‌کنند… تجربيات سال‌هاي اخير نشان داده که يکي از مهمترين دليل گرايش جوانان ايراني به مسيحيت، جواب‌هاي متقاعدکننده‌اي است که مسيحيت به پرسش‌هاي روزافزون آن‌ها درباره خدا و انسان مي‌دهد و آن را در مذهب و شريعت [خود] نيافته‌اند.[۱]

نمونه ديگر آموزشکده ‌اينترنتي «کانون الهيات پارس» است که با هنرمندي فوق‌العاده به ارائه آموزش‌هاي مسيحي مي‌پردازد.

مندائيان

گروه ديگري از غيرمسلمانان که در جنوب ايران زندگي مي‌کنند، خود را «صُبّي» يا «مندايي» مي‌نامند.‌ اين اقليت مذهبي تنها در دو کشور ايران و عراق زندگي مي‌کنند و جمعيتشان در حدود ۷ هزار نفر است که حدود ۳ هزار نفر آنان در ايران هستند.

اين گروه معتقدند که همان «صابئين» هستند که در قرآن نامشان ذکر شده است و لذا خواهان داشتن يک نماينده مستقل در مجلس بودند، اما اگر همان صابيئن باشند، دسته‌اي از قوم يهود هستند و بدين جهت اقليت جدايي به حساب نمي‌آيند.

فرقه‌هاي انحرافي

در دو قرن اخير برخي فرقه‌هاي استعماري در کشورهاي اسلامي و به خصوص در‌ ايران پيدا شده‌اند که خود را دين معرفي مي‌کنند.‌ اين فرقه‌ها بعد از انقلاب به حالت نيمه‌تعطيل درآمدند و چندان فعال نبودند، اما در سایه تساهل و تسامح فرهنگی دولت اصلاح‌طلبان، زمينه فعاليت مجدد آن‌ها پيدا شد و امروزه برخي از آن‌ها تهديدي براي جوانان مسلمان شده‌اند. مهم‌ترين اين فرقه‌ها عبارتند از:

شيخيه

بنيان‌گذار اين فرقه، شخصى به نام شيخ احمد احسايى است كه در ماه رجب سال ۱۱۶۶ه.ق. در روستاى مطيرفى واقع در منطقه احساء در شرق عربستان به دنيا آمد و در ذيقعده سال ۱۲۴۱ ه.ق. در سن ۷۵ سالگي فوت كرد. عقايد و تعاليم وي نه‌تنها خود دست‌خوش تحولات زياد گرديد، بلکه باعث به وجود آمدن تحولات بسيارِ ديني و اجتماعي و حتي نظامي در کشور‌ ايران شد و بذر بابيت و بهائيت را در اين کشور پاشيد. احسائي منکر معاد جسماني بود و به همين جهت مرام او مردود اعلام شد. وي معتقد به خدا، پيامبر، امام و «بابِ امام» است که آن را واسطه مخصوص بين امام و مردم مي‌داند و خود مدعي بود که همان واسطه است.

او معتقد بود همان‌طور که عالم ماده از ۴ عنصر آب، خاک، آتش و هوا تشکيل شده، عالم ماورالطبيعه نيز از چهار عنصر تشکيل شده است: الله، انبياء، ائمه و رکن رابع. او مي‌گويد چون خداوند قابل درک و توصيف نيست، در نتيجه خدا را نمي‌توان پرستش کرد. پس خداي تعالي کار خلق و رزق را به رکن دوم، يعني انبياء واگذاشته است و بعد از خاتم انبياء، نوبت به رکن ثالث يعني امامان مي‌رسد و بعد از رکن ثالث که ائمه هستند، نوبت به نواب و جانشيان خاص مي‌رسد که همان «رکن رابع» است. احمد احسائي خود را مصداق رکن رابع مي‌دانست.

پس از وي شاگرد و مريدش سيدکاظم رشتي جانشين او شد. وي نيز در سال ۱۲۵۹ ه.ق. درگذشت. بعد از سيدکاظم رشتي چهار نفر مدعي جانشيني وي بودند. حاج کريم‌خان کرماني، ميرزا شفيع تبريزي، ميرزا طاهر حکاک اصفهاني و ميرزا علي‌محمد شيرازي معروف به سيدباب. در بين اين افراد، حاج‌کريم کرماني شانس بيشتري داشت و موفق به جذب گروهي در کرمان شد. پيروان شيخيه امروزه نيز در کرمان فعاليت کمي دارند.

بابيه

بنيان‌گذار اين فرقه انحرافي سيد على‌‌محمد شيرازي‌ است که سال ۱۲۳۵ قمري در شيراز به دنيا آمد. وي شيفته سيدکاظم رشتي و تحت تأثير عقايد او بود. وي در سال ۱۲۶۰ قمري (در زمان محمد شاه قاجار) در سن ۲۵ سالگي ادعاي نيابت خاص امام زمان را کرد و چون خود را «باب» امام زمان(عج) مي‌دانست لذا فرقه‌اش به «بابيه» شهرت يافت.

وي در شيراز دستگير شد و به ظاهر توبه نمود، ولي در سال ۱۲۶۱ه.ق. به اصفهان رفت و با کمک منوچهرخان معتمدالدوله گرجي حاکم آنجا ، به ترويج مرام خود پرداخت. در سال ۱۲۶۳ ه.ق. دستگير و به تهران فرستاده شد و از آنجا به آذربايجان و باکو منتقل شد. وي نهايتاً در سال ۱۲۶۶ ه.ق. در سن ۳۱ سالگي همراه يکي از شاگردانش به نام محمدعلي زنوزي در تبريز به دستور اميرکبير اعدام شد.

ازليه

مؤسس اين فرقه ميرزا يحيي است. وي اهل نور مازندران و به «صبح ازل» معروف است و لذا فرقه او را «ازليه» مي‌گويند. او مرد شماره دو بابيه بود و با حسين‌علي بهاء برادر است. ميرزا علي‌محمد باب، ميرزا يحيي را به عنوان جانشين خود معرفي کرد. البته قرة‌العين نيز در‌ اين زمينه تلاش فراواني کرد.

طرفداران ميرزا يحيي قصد ترور ناصرالدين شاه را داشتند که دستگير شدند ولي ميرزا يحيي خود به بغداد گريخت. در ميان دستگيرشدگان حسين‌علي بها نيز بود، ولي با پافشاري سفارت روس از اعدام نجات يافت و پس از چهار ماه، در سال ۱۲۶۹ از زندان آزاد شد و او نيز به بغداد رفت. بابي‌ها تا سال ۱۲۸۰ قمري در بغداد بودند، ولي با درخواست دولت ايران از عثماني، آنان از بغداد به اسلامبول يا همان استانبول ترکيه تبعيد شدند.

در ترکيه حسين‌علي بها نيز ادعاي جانشيني علي‌محمد باب را کرد و خود را رئيس فرقه بابيه اعلام نمود و همين، سبب اختلاف بين دو برادر شد. حکومت عثماني نيز آنان را به «ادرنه» تبعيد کرد. آنان از ۱۲۸۱ تا ۱۲۸۵ قمري در ادرنه بودند. در اينجا بود که انشعابي در بابيه به وجود آمد و آنان به دو فرقه «ازليه» و «بهائيه» منشعب شدند. حکومت عثماني ميرزا يحيي صبح ازل را با ۳۰ نفر از پيروانش به قبرس تبعيد کرد. پيروان او امروزه عده‌ي کمي هستند و به «ازليه» يا «بيانيه» مشهورند.

قرة‌العين

يکي از کساني‌که در گسترش اين فرقه‌هاي انحرافي نقش داشته، زرين‌تاج برغاني قزويني، معروف به قرة‌العين يا طاهره، دختر حاجي ملا محمدصالح برغاني قزويني است.

زرين‌تاج برغاني قزويني در سال ۱۲۳۰، ۱۲۳۱ يا ۱۲۳۳ قمري(حدود ۱۱۹۵ هجري شمسي) در قزوين به دنيا آمد. او مقدمات علوم را به همراه خواهرش مرضيه نزد پدرش آموخت. بعد به تحصيل فقه، اصول، کلام و ادبيات عرب پرداخت. سپس آثار شيخ احسايي و سيد رشتي را مطالعه کرد. عقايد سيد رشتي بر روي او تأثير بسياري گذاشت. تا آنجا که تصميم گرفت به کربلا برود و سيد را ملاقات کند. دو پسر و يک دختر خود را به شوهرش که پسر عمويش هم بود، سپرد و به کربلا رفت، اما چون به آنجا رسيد، سيد درگذشته بود. در آن هنگام قرة‌العين ۲۹ سال داشت. سپس از آنجا به بغداد رفت و بعد از آن، در سال ۱۲۲۵ شمسي به دستور سلطان عثماني، به ايران بازگشت و به قزوين رفت. يکسالي در آنجا بود که پدرش و پدر شوهرش به دست پيروان باب کشته شدند و او مجبور شد به تهران برود. بعد از آن، به همراه عده‌اي از يارانش به دشت «بدشت» در هفت کيلومتري شاهرود رفت و در انجمني که در آنجا بر پا شده بود، بدون ‌حجاب در برابر جمعیت حاضر شد و به سخنراني پرداخت و غوغايي به پا کرد. او اعلام کرد شريعت اسلام منسوخ شده و در شريعت جديد حجاب لازم نيست.

زرين‌تاج برغاني قزويني، معروف به قرة‌العين يا طاهره، اولين زني است که در تاريخ ايران بعد از اسلام کشف حجاب کرد.

او اولين زني است که در تاريخ ايران بعد از اسلام کشف حجاب کرد. گفته شده که او طبع شعر نيز داشته است و لذا در سال‌هاي اخير، ديواني منسوب به او منتشر شده است. در اشعار منسوب به او شعري عاشقانه وجود دارد که گويا آن را نسبت به رئيس بابيه سروده است، اما گاهی برخی مداحان بدون توجه که اين اشعار سروده کيست و در مورد چه کسي آن را سروده است، در مجالس مربوط به امام زمان(عج) از آن استفاده مي‌کنند. البته برخي در انتساب شعر به او تشکيک کرده‌اند. شعر منسوب به او چنين است:

گر به تو افتدم نظر، چهره به چهره روبه‌رو/ شرح دهم غم ترا نکته به نکته مو به مو

از پي ديدن رخت، همچوصبا فتاده‌ام / کوچه به کوچه، در به در، خانه به خانه، کو به کو

دور دهان تنگ تو، عارض عنبرين خطت/ غنچه‌به‌غنچه، گل‌به‌گل، لاله به لاله، بو به بو

مي‌رود از فراق‌تو، خون دل از دو ديده‌ام/ دجله‌به‌دجله، يم‌به‌يم، چشمه‌به‌چشمه، جوبه‌جو

مهر ترا دل حزين، بافته بر قماش جان / رشته به رشته، نخ به نخ، تار به تار، پو به پو

در دل‌خويش «طاهره»گشت ونجست جز ترا/ صفحه‌به‌صفحه، لا‌به‌لا، پرده‌به‌پرده، توبه‌تو

در زمان حاضر در فضاي مجازي قرة‌العين مورد تعظيم فراوان است و با القاب عجيبي از او ياد مي‌شود، هم‌چنان که فمينيست‌هاي ايراني از او به عنوان يک فمينيست می‌شناسند.

 

ادامه دارد…

 

——————————————————————————————————————————————————————

[۱]. «توصيه ابراهيم يزدي به دخترش که گرايش به مسيحي شدن داشت»،

http://mohabatnews.com/fa/?p=3756