پرسش هفتم

پرسمان|فلسفه پوشیدن لباس روحانیت


پایگاه جریان‌شناسی اسباط در نظر دارد به منظور تعامل بیشتر با مخاطبین فرهیخته کانال (ایتا) و بهره‌مندی از نظرات آنها، هر هفته پرسشی را در زمینه جریان‌شناسی و تاریخ انقلاب طرح و از پاسخ اعضای محترم کانال استفاده نماید. امیدواریم با مشارکت همراهان گرامی، نکات ارزشمندی در پاسخ به پرسش‌ها مطرح شده و زمینه طرح موضوعات اساسی در فضای حوزه وروحانیت و حل آنها فراهم گردد.




 


🔹فلسفه پوشیدن لباس روحانیت چیست؟
🔹 سنت بزرگان و علمای دین در ارتباط با این لباس چگونه بوده است؟
🔹 آیا لباس روحانیت مانعی برای تبلیغ دین و یا تاثیر کلام مبلّغین است؟
🔹چرا دشمنان اسلام و جریان‌های ضد دین همواره به تخریب و تنقیص این لباس مشغول بوده‌اند؟

 

◀️ در پاسخ به این پرسش، پاسخ‌هایی از سوی اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط (ایتا) ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

 

✅ پاسخ اول:

در دوران پیامبر (ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام)، جامعه و شهرها کوچک بودند، مردم، اصحاب خاص و محدثان را می‌شناختند و به آنها رجوع می‌کردند، مثل امروز نبود، امروز حتی یک دانشجوی یک دانشگاه با دانشجوی یک دانشگاه دیگر با نشانه هم شده از همدیگر متمایز می‌شوند تا چه رسد به اصناف و ادارات و ارگان‌ها، اینها می‌خواهند روحانیت دیده نشود، می‌ترسند.

 

✅ پاسخ دوم:

بزرگی می‌فرمودند: لباس روحانیت بپوشید، دو ثواب می‌برید، آنهایی که اسلام را دوست ندارند ناراحت می‌شوند این یک ثواب و آنهایی که دوست دارند و شما را می‌بینند خوشحال می‌شوند و این یک ثواب دیگر.

 

✅ پاسخ سوم:

در دنیایی که حتی نیروهای انتظامی و امنیتی هم لباس‌های مختلف خود را دارند و حتی لباس نیروی راهنمایی و رانندگی با پلیس انتظامی متفاوت است و حتی در بیمارستان‌ها هم لباس دکتر با لباس پرستار و سایر نیروها، هم در رنگ و هم پوشش متفاوت است، چگونه می‌توان گفت: روحانیت نباید لباس خاصی داشته باشد.

🔸 این چه حرف غلطی است، حتی اگر قبلاً لباس خاصی برای روحانیت نبوده، امروز ضرورت عقلی جامعه امروز است، آنانی که این حرف‌ها را می‌زنند عقل دارند؟!

 

✅ پاسخ چهارم:

بعضی‌ها می‌خواهند کار رضاخان را انجام دهند، او با سرنیزه می‌خواست، لباس روحانیت را از بین ببرد و بعضی هم می‌خواهند با قلم و بیان و پراکنده کردن شبهات این کار را انجام دهند، به این آقایان باید گفت گنده‌تر از شما هم نتوانست تا چه برسد به شما.

 

✅ پاسخ پنجم:

اگر روحانیت لباس نداشته باشد، مردم مومن و متشرع از کجا بدانند چه کسی روحانی است تا پرسش‌های فقهی و اعتقادی خود را از آنها داشته باشند، این‌ها که می‌گویند لباس روحانیت نباشد می‌خواهند، رابطه مردم را با دین قطع کنند، از اول این نهضت آزادی با روحانیت و لباس روحانیت مشکل داشت و می‌خواست خودش محور شود به خاطر همین پشت سر خیلی‌ها خودش را پنهان کرد.

 

✅ پاسخ ششم:

حوزه های علمیه از دیرباز تا به امروز، همیشه سعی داشته بر اساس آموزه‌های دینی، حرکت کنند. مسأله لباس روحانیت، مساله تازه‌ای نیست و همواره مورد توجه گذشتگان و علمای بزرگ معاصر بوده است.

🔸 در اینکه آیا این لباس مشروعیت دارد یا نه؟ لباس دین می باشد یا خیر؟ باید از خود بپرسیم:

🔸 ۱٫ آیا مشروعیت و مطلوبیت یک امر صرفا زمانی است که آن موضوع توسط شارع و اهل بیت علیهم السلام مورد تاکید باشد؟ بر فرض که شواهدی بر مطلوبیت این لباس توسط شارع پیدا نکردیم، آیا این امر دیگر هیچ‌گونه مطلوبیتی ندارد؟

🔸۲٫ آیا تخریب لباس توسط دشمنان قسم خورده اسلام، نمی‌تواند دلیل بر کار آمدی این لباس در عرصه تبلیغ تشیع باشد؟

🔸۳٫ تجربه‌های شخصی طلاب (با تقوا و با سواد و دارای روحیه مدارای با مردم) حاکی از چیست؟ کارآمدی و اعتماد یا عدم آن؟!!

🔸۴.در مقابل جهان اسلام و البته ادیان دیگر، آیا تخریب این لباس و گرفتن آن از روحانیت شیعه، موجب تقویت و نُمود روحانیت ادیان دیگر (که غالبا دارای لباس خاص هستند) نمی‌شود؟

🔸۵. آقایانی که کمر همت به تخریب این لباس بسته‌اند و ژست مشی بر طبق سیره نبوی را به خود گرفته‌اند، آیا با خود اندیشیده‌اند، شاید امروز به حکم ثانوی (باتوجه به سوالاتی که بخش کوچکی از آن مطرح شد) تخریب لباس، حرمت داشته باشد؟

 

✅ پاسخ هفتم:

به عنوان یک طلبه می‌خواهم بگویم، روحانیت به خاطر همین لباسش بدون شعار دادن و سخن گفتن از ایرانیت و ملی گرایی، حافظ لباس سنتی ایرانی‌ها است. عمامه و شبیه آن مثل دستار و کلاه‌های مخصوص امروز هم در بیشتر مناطق ایران پوشش سر مردم ایرانی است. کافیست سری به مناطقی چون خراسان و سیستان و بلوچستان و خوزستان و کردستان و ترکمن و غیره بزنید.

🔸 قبا هم لباس سنتی ایرانیان بوده است که تنها روحانیت آن را حفظ کرده، به این ملی‌گراها و کسانی که دم از ایران می‌زنند می‌گویم منِ طلبه، لباس ایرانی بر تن دارم و به آن هم افتخار می‌کنم، شما چرا لباس اجنبی و فرنگی که هیچ ریشه در فرهنگ و پوشش ایران ندارد به تن کرده‌اید؟ و دم از ملی‌گرایی و باستان‌گرایی می‌زنید؟

 

✅ پاسخ هشتم:

روحانیت پوزه ابرقدرت‌ها را به خاک مالید، دنیای رسانه‌ای امروز ناگزیر است که بسیاری را چون سید حسن نصرالله، شیخ زکزاکی، شیخ عیسی قاسم و غیره را که در مقابل ظلم و ستم ایستاده نشان دهند، ظالمان امروز نمی‌توانند تصویر امام خمینی با لباس روحانیت را بر روی اسکناس‌ها در دنیا تماشا کنند و یا خبرگزاری‌ها رهبری انقلاب را با لباس روحانیت نشان دهند که نامه یکی از سران ابرقدرت‌ها را با واسطه یکی دیگر از سران دنیا برگرداند، اینها نمی‌خواهند عزت و شرف و پایمردی مقاومت و … که امروز در لباس روحانیت ترویج می‌شود ببینند.

 

✅ پاسخ نهم:

لباس شأنیت می‌خواهد به همان اندازه که کسی شأنیت لباس دارد باید به او گفت لباس بپوش، برخی که با تمام فضل و تقوا اگر به دلیل بیماری جسمی و یا عصبی توان حفظ حرمت این لباس را ندارند باید لباس نپوشند، این را که عرض می‌کنم غیر از خلع لباس است، خلع لباس مال آدم‌های خلافکار است ولی باید حوزه قانونی را هم داشته باشد که برخی را معاف کند از پوشیدن لباس.

 

✅ پاسخ دهم:

مگر می‌شود کسی خود را سرباز بنامد و لباس سربازی نپوشد؟!

 

✅ پاسخ یازدهم:

اینهایی که می‌گویند لباس روحانیت را فقط در مسجد و مدرسه باید پوشید و لباس تبلیغ در بیرون نیست در حقیقت طرفدار سکولاریزم هستند، این بار از نوع جدایی روحانی از لباس، فردا می‌گویند گنبد و مناره‌ها را بردارید!! راستی شیطان چقدر با شیطنتش گام به گام جلو می‌آید!!

 

✅ پاسخ دوازدهم:

از قدیم خیلی‌ها چشم دیدن روحانیت را نداشته و ندارند، ولی امروز یک عده‌ای در داخل حوزه از نداشتن نیاز به لباس روحانیت در جامعه برای تبلیغ سخن به میان می آورند، اینکه کسی بیاید و در لباس روحانیت، لباس روحانیت را زیر سؤال ببرد، اگر نفوذی نباشد و یا تحت ‌تأثیر جریان‌های ضد حوزوی نباشد، قطعاً نادان است.

 

✅ پاسخ سیزدهم:

این آقایی که در لباس روحانیت، لباس روحانیت را زیر سؤال می‌برد خود در لباس روحانیت چه می‌کند؟ این تریبونی که به دست آورده به خاطر این لباس است این نمک خوردن و نمکدان شکستن است.

 

✅ پاسخ چهاردهم:

لباس روحانیت یک پوشش سنگین با وقار و پوشاننده کامل بدن است و زیبنده کسانی است که عفت در پوشش و رفتار هم تبلیغ می‌کنند، لباس روحانیت به خاطر وقارش برای طلبه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که یک مبلّغ دینی با متانت حرکت کند و برخورد کند.

 

✅ پاسخ پانزدهم:
🔺 نکاتی پیرامون مباحث اخیر در زمینه‌ی لباس روحانیت و نظرات جناب اکبرنژاد:

🔸تمسخر و حتی دشمنی و یا خوشامد دیگران به هیچ وجه ملاک تشخیص خوب یا بد بودن لباس یا هرچیز دیگر نیست.

🔸احترام و احساس ملجا و مرجع بودن لباس روحانیت در میان مردم بسیار بیشتر از تمسخر و احساس دوری است.

🔸اگرچه لباس روحانیت در ابتدا لباس دین نبوده ولی با تایید و تکریم آن از سوی بزرگان دین، نوعی علقه میان اسلام و این لباس ایجاد شده است.

🔸اگر عبا و عمامه را صرفا لباس وقار عرب بدانیم و برای هرقومی لباس همان قوم را ترجیح دهیم باید در مورد زمان،مکان، و زبان نیز همین رابگوییم؛ یعنی تاریخ هجری را تاریخ بین الملل اسلامی ندانیم، اماکن مقدس همچون مشعر و منا و کعبه و… را صرفا اماکن مقدس عرب بدانیم و برای هرقومی اماکن مربوط به خودشان را برجسته کنیم، و زبان عربی را هم زبان دین ندانیم و هرقومی مثلا به زبان خود،نماز و قرآن بخوانند. در حالی که اسلام بر تاریخ و زبان و مکان مشترک و نیز لباس مشترک تاکید دارد.

🔸عبا و عمامه صرفا لباس عرب نبوده بلکه بر اساس روایات، جنبه‌های ماورایی هم دارد مانند آنکه ملائکه عمامه دارند(درحالی که ملائکه عرب نیستند)، و یا ثواب نمازخواندن با عبا که نشان می‌دهد این لباس‌ها فقط جعل و اختراع یک قوم نیست.

🔸این لباس‌ها به قشر خاصی منحصر نیست، چنانچه بسیاری از عرب عبا می‌اندازند و قشر متدین برای نماز و… عبا می‌اندازد ونه تنها از سوی روحانیت منع نمی‌شوند که تشویق هم می‌شوند، اقوام کرد و بلوچ و ترکمن و… از عمامه استفاده می‌کنند و… ، اما ترکیب عبا قبا و عمامه، در این زمان به قشر روحانیت تعین یافته، و چون این قشر مرجع دینی مردم هستند باید برای جلوگیری از سوء استفاده ها ضوابطی را رعایت نمود.

🔸لباس‌های رایج در اکثر بلاد، لباس‌هایی الهام گرفته از فرهنگ غربی و فرهنگ دشمنان دین است و نمی‌توان پوشیدن آن را برای رجال دین تجویز نمود. تکلم به لسان قوم همراهی با یک امر تکوینی و غیراختیاری مردم (یعنی لسان) است و این امر با تبعیت از فرهنگ خود ساخته‌ی آنان مانند امر لباس، متفاوت است، و در این عرصه‌ها رجال دینی باید فرهنگ ساز باشند نه تابع فرهنگ موجود.

🔸روحانیون هیچگاه ملزم به پوشیدن این لباس‌ها در تمام شرائط نیست، چنانچه در جبهه‌ها، عرصه‌های امدادرسانی و زندگی روز مره‌ی آنان مشاهده می‌شود. اما الزام طلاب به استفاده از لباس‌های دیگری غیر از لباس روحانیت، علاوه بر اینکه هیچ ترجیحی ندارد و چه بسا مرجوح است، باعث تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر طلاب (برای تامین لباس های متنوع) می‌باشد.

🔺 البته مناسب است حوزه تسهیلی ایجاد کند که هر کسی روزی بخاطر شرایط یا … ملبس شده و اکنون پشیمان شده، با حفظ آبرو این لباس را کنار بگذارد و تنها کسانی که از روی علاقه این لباس را می‌پوشند (که تعداد بسیار زیادی هستند)با آن بمانند. از سوی دیگر، به کسانی که صرفا برای امثال مدرک سطح ۳ و ۴ ملبس می‌شوند، پیشنهاد می‌شود برای اخذ مدرک،با سطح ۲ حوزه از طریق دانشگاه برای اخذ ارشد و دکتری اقدام نمایند که بسیار آسانتر از راه حوزوی است.

 


🔹ما را در #پرسمان_اسباط، همراهی کنید.

✍️ منتظر پاسخ‌های #تخصصی و #علمی شما هستیم.

🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.

#پرسمان_اسباط