پرسش سوم

پرسمان|علت سکوت روشنفکران و نواندیشان دینی در برابر تحریف در عزاداری‌ها و برخی انحرافات در هیات‌های مذهبی


پایگاه جریان‌شناسی اسباط در نظر دارد به منظور تعامل بیشتر با مخاطبین فرهیخته کانال(ایتا) و بهره‌مندی از نظرات آنها، هر هفته پرسشی را در زمینه جریان‌شناسی و تاریخ انقلاب طرح و از پاسخ اعضای محترم کانال استفاده نماید. امیدواریم با مشارکت همراهان گرامی، نکات ارزشمندی در پاسخ به پرسش‌ها مطرح شده و زمینه طرح موضوعات اساسی در فضای حوزه وروحانیت و حل آنها فراهم گردد.




 


پرسش سوم:

🔹چرا روشنفکران_غربگرا و همچنین برخی از افراد منتسب به جریان نواندیش_دینی که در بسیاری از مسائل از پایگاه حوزه_علمیه اظهار نظر می‌نمایند و برای برخی از امور غیر ضروری، نشست علمی و همایش برگزار می‌کنند، نسبت به تحریف در عزاداری‌ها و برخی انحرافات در هیات‌های مذهبی از خود حسّاسیت نشان نمی‌دهند و موضع نمی‌گیرند؟

 

◀️ در پاسخ به این پرسش، پاسخ‌هایی از سوی اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط(ایتا) ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

 

✅  پاسخ اول:

مگر این روحانیون روشنفکر غربگرا و به اصطلاح نواندیش آن روزی که محمد_خاتمی “ولایت امیرالمومنین (ع)” را به دوستی معنا کرد و یا برادرش رئیس حزب منحله مشارکت العیاذبالله گفت: «اگر امام زمان هم بیاید می شود آن را استیضاح کرد» و یا هاشم آغاجری مقلدان مراجع تقلید را به حیوانی تشبیه کرد، به میدان آمدند که حالا برای هیأت مذهبی دل بسوزانند!؟

 

✅ پاسخ دوم:

به این آقایان فرید_مدرسی، احمد_نجمی بگویید، اگر فرصت کردند، این پرسش شما را هم در پرسش‌های خود از علما و فضلا داشته باشند.

 

✅ پاسخ سوم:

از دفاع اینها در نشست‌ها و همایش‌های علمی نوشتید، شما انتظار دارید اینها که خودشان در همایش‌ها و نشست‌ها شبهه‌سازی و شبهه‌افکنی می‌کنند با خرافات بجنگند؟ شما خودتان بروید یک گزارشی از این نشست‌ها مثل نشست‌های موسسه_فهیم که می‌گویند اصلا غیر قانونی است و مجوز هم ندارند تهیه کنید، ببینید چند درصد موضوعات آنها بر ضد اساس اسلام انقلابی است؟
اسلام انقلابی که احیاء کننده هیأت مذهبی در جهان است.

 

✅ پاسخ چهارم:

خود نواندیشان و روشنفکران غربگرا از خرافات و بدعت‌ها استقبال می‌کنند؛ چون می‌دانند به مرور زمان، این خرافات آهسته آهسته هیأت‌های مذهبی را به انحراف می‌کشاند به خاطر همین سکوت می‌کنند.

 

✅ پاسخ پنجم:

آقایانی که آوازه نواندیشی‌شان گوش فلک را پر کرده –البته شما بخوانید نوع اندیش به خاطر اینکه هر روز از یک موضوع مقوله نوع خاصی برداشت دارند و درصدد اسلامیزه کردن آن هستند- چرا به موضوع بدعت‌ها و خرافات هیأت‌ها وارد نمی‌شوند؟ به خاطر این است، از دو طرف نان می‌خورند و یک دکان نان خوری آنها بسته می‌شود، در مقابل بدعت‌ها ایستادن هزینه می‌خواهد. این امامین انقلاب و یاران آنها هستند که برای دفاع از دین هزینه می‌دهند.

 

✅ پاسخ ششم:

وقتی معلم اخلاقی چون آیت الله تحریری در ضمن نقد به موهونات و خرافات به موضوع قمه_زنی می‌پردازد آقای نائینی تمام قد به میدان می‌آید و ضمن حمله به این عالم اخلاقی او را متهم به زیر سئوال بردن ضروریات دین می‌کند، ولی همین بزرگوار وقتی رئیس جمهور دولت_اعتدال، برجامی به حرکت امام حسین (علیه السلام) نگاه می‌کند و برداشتی سخیف‌تر از صاحب کتاب شهید_جاوید می‌گیرد و آن را به حرکتی برای مذاکره می‌خواند، سکوت می‌کند! همین هفته قبل در دفتر ریاست جمهوری بدحجابی چه عرض کنم، کشف حجاب صورت گرفت باز سکوت کردند.

 

✅ پاسخ هفتم:

این سئوال شما مرا به یاد خاطره‌ای از مرحوم آیت الله حاج شیخ ابراهیم_اعرافی انداخت، نقل است در سال ۱۳۶۵ جمعی از معاودین عراقی در شهر میبد می‌خواستند قمه بزنند برای اجازه نزد آیت الله اعرافی رفتند و ایشان مخالفت کرد، درمیان آن معاودین شیخی بود که ضمن اشاره به مجوز فقهی قمه زنی از سوی برخی از علما گفت: «آنها که فرقشان عزیزتر از علی اکبر نیست» حاج شیخ روبه آن روحانی کردند و فرمودند: «حرف‌های عوامانه می زنی! حضرت علی اکبر(ع) که خودش بر فرقش شمشیر نزد» و سریع بلند شد آن جمع را ترک کرد. می‌خواهم بگویم، مخالفت با خرافه‌ها و حرکات موهن شجاعت می‌خواهد، اینها شجاعت این را ندارند.

 


🔹ما را در #پرسمان_اسباط، همراهی کنید.

✍️ منتظر پاسخ‌های #تخصصی و #علمی شما هستیم.

🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.

#پرسمان_اسباط