پرسش دوم

پرسمان|چه جریان‌هایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟


پایگاه جریان‌شناسی اسباط در نظر دارد به منظور تعامل بیشتر با مخاطبین فرهیخته کانال و بهره‌مندی از نظرات آنها، هر هفته پرسشی را در زمینه جریان‌شناسی و تاریخ انقلاب طرح و از پاسخ اعضای محترم کانال استفاده نماید. امیدواریم با مشارکت همراهان گرامی، نکات ارزشمندی در پاسخ به پرسش‌ها مطرح شده و زمینه طرح موضوعات اساسی در فضای حوزه وروحانیت و حل آنها فراهم گردد.




 


پرسش دوم:

🔹 سیره_علما و ضوابط حوزه‌های علمیه در معرفی مراجع_تقلید به جامعه چگونه بوده است؟ آیا ضرورت دارد نهادی ناظر بر این جایگاه خطیر وجود داشته باشد که فقهای شایسته و دارای صلاحیتِ مرجعیت را به جامعه معرفی ‌کند؟

🔹چه جریان‌هایی و با چه انگیزه‌هایی تلاش دارند افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند؟ اقدامات گسترده برخی افراد در به دست آوردن این جایگاه را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟

 

پاسخِ پرسش دوم اسباط

◀️ در پاسخ به این پرسش، پاسخ‌هایی از سوی اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط (ایتا) ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

 

✅  پاسخ اول:

مرجع‌سازی افسانه نیست، همان روزی که #میرزای_شیرازی فتوای تحریم تنباکو را دادند و قدرت شیعه آشکار شد، انگلیسی‌ها به فکر مرجع‌سازی افتادند.

 

پاسخ دوم:

مبحث بسیار مهمی است، باید تبیین شود که فلسفه حدود ۱۴۰ مرجع صاحب رساله، در شهر مقدس قم، لزومی دارد؟
حضور و تایید صلاحیت این تعداد مراجع اساسا قرار است کدام گره معنوی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مادی را از زندگی مردم باز کند؟
حضور این تعداد عالم (کمی کمتر یا بیشتر)ظرف مدت این چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چه نتایجی داشته؟
حوزه علمیه قم، و #جامعه_محترم_مدرسین حوزه، تا چه اندازه از نفوذ در آن مجموعه مطلع هستند و برخوردشان با نفوذ جریانی در آن نهاد مقدس چگونه است؟

و در پایان باید عرض کنم این تعدد آرا (به جهت حضور مراجع متعدد)، که همگی حضرات قرار است حول محور دین مبین اسلام و مذهب تشییع فتوا داشته باشند آیا این تعدد لازم است؟ در دوران‌های قبل مگر تعدد علما گره‌گشا و منبع خیر و برکت برای اسلام و مسلمین بوده؟

 

پاسخ سوم:

حوزه علمیه تشیع همیشه از نداشتن یک سیستم یکپارچه منظم رنج می‌برده و می‌برد. و اکنون که سیستم سنتی حوزه در حال مدرنیزه شدن است از طرفی می‌خواهد پایبند به سنت‌های دیرینه خود باشد و از طرفی می‌خواهد با سیل جامعه حرکت کند. این پارادوکس در وجوه مختلفی ایجاد دوگانگی کرده است.

از جمله مهمترین این مواضع بحث مرجعیت است. اگر قرار است مدرن باشند یقینا وجود یک نهاد بالادستی در امر تعیین مرجع لازم است، و اگر قرار است سنتی باشند حداقل شخص مدعی مرجعیت باید تاییدیه از دو مرجع تایید شده داشته باشند. این رویه حوزه شتر سواری دولا دولاست و راه به جایی نمی‌برد.

 

پاسخ چهارم:

اولاً: حوزه علمیه صاحب دارد و صاحب اصلی آن وجود مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشرف) است، اقدامات این افراد هرگز به جایی نخواهد رسید.
ثانیاً: مردم مؤمن و مقلدان محترم تفاوت آنکه به دنبال مرجع شدن است با آنکه از مرجعیت گریزان و تنها به دلیل تکلیف بر این جایگاه مقدس تکیه می‌زند را به خوبی می‌شناسند.
ثالثاً: در صورت بازشدن بیوت جدیدی توسط کسانی که شأنیت این جایگاه را ندارند، خیلی زمان نخواهد گذشت از رفت و آمدهای نوع افراد به آنجا، مردم خود به ماهیت آن مرجع و آن بیت پی خواهند برد، می‌خواهم عرض کنم ناراحت نباشید.

پاسخ پنجم:

از انگیزه‌های جریان‌ها از مرجع‌سازی در حوزه_علمیه نوشتید به نظر بنده، این یه چیز طبیعیه. مگر میشه دشمن از آنچه از اون ضربه خورده بگذرد و به مرجع‌سازی نپردازد.

 

پاسخ ششم:

سؤال شما مرا یاد نشریه «حریم_امام» قبل از انتخابات خبرگان رهبری انداخت. افرادی را به نام مصاحبه مجتهد معرفی کرد تا آنها را به مجلس خبرگان قالب کند، اینها مراجع آینده هستند!!!

 

پاسخ هفتم:

من نمی دانم شما دنبال چی هستید و کی هستید؟
به نظر من سایت «شفقنا» به سایت مرجع سازی و چهره سازی از میان #سکولارها تبدیل شده است.

 

پاسخ هشتم:

من به سؤال شما جواب نمی دهم. سؤال قحطیه رفتید دنبال مرجعیت، دیواری کوتاه تر از مرجعیت پیدا نکردید؟!

 

پاسخ نهم:

این حق مردم است که جنس اصلی را از جنس بدلی بشناسند. این به نفع مرجعیت واقعی و اصیل است تا هرکس از راه رسید خود را مرجع ننامد و خلقی را در بَر خویش جمع کند؟ بهترین کسانی هم که می‌توانند به عنوان خُبره جنس اصلی را از بدلی تشخیص دهند، «جامعه مدرسینِ حوزه علمیه قم» است.

 

پاسخ دهم:

قبای مرجعیت زیبنده بزرگان و علمایی است که در کنار درس و بحث و شاگردپروری، به فکر نظام و انقلاب و مسلمانان جهان هستند، نه کسانی که بعد از پایان درس و بحث، اطرافیانشان فقط به فکر جمع کردن مرید و مریدپروری هستند و از غم و درد مسلمانان جهان بی‌خبرند!

 

پاسخ یازدهم:

روح امام شاد که همین روز را می‌دیدند که در وصیتنامه_سیاسی_الهی فرمودند: دشمنان با نفوذ برخی و مشی مقدس مآبانه در طی بیست سال در حوزه‌های علمیه آنان را مهیای اهداف خود می‌کنند، راستی از نگارش وصیتنامه سیاسی الهی امام (ره) تا امروز چند سال گذشته است؟!

 

پاسخ دوازدهم:

فکر می‌کنم این تلاش سعودی_ها برای بازکردن سرکنسولگری توی نجف، هم بوی مرجع‌سازی و یا پشتیبانی از برخی افراد مورد نظر خود را دارد!

 

پاسخ سیزدهم:

سیره علما و ضوابط #حوزه_های_علمیه در معرفی مراجع تقلید تا کنون همین گونه بوده است و تفاوتی نکرده، دیروز مردم به بزرگان رجوع می‌کردند که چه کسی اعلم است امروز به خاطر وجود رسانه‌ها بزرگانی دور هم جمع می‌شوند و به مردم اعلام می‌کنند، فکر نکنم چیزی فرق کرده باشد. اینکه گفته می‌شود نهادی شکل گرفته بی مورد است، این نهاد قبلا هم بوده، امروز رسانه‌اش تغییر کرده.

 

پاسخ چهاردهم:

این بزرگان #نشست_اساتید که اول فرمودند: کسی از این نشست به دنبال مرجعیت نیست حالا چرا در حال سبقت گرفتن از همدیگر هستند.

 

پاسخ پانزدهم:

بعضیا از یک طرف داد سخن از استقلال حوزه می‌زنند و دخالت نکردن در برنامه‌های حوزه و مراجع اما خود همین دولتمردان از اصلاح_طلبان و اعتدالیون مرتب به دیدنشان می‌روند، اینها کسانی هستند که تلاش می‌کنند، افرادی را به عنوان مرجع در حوزه علمیه جا بیندازند.

 

———————————————————————————-

🔹ما را در #پرسمان_اسباط، همراهی کنید.

✍️ منتظر پاسخ‌های #تخصصی و #علمی شما هستیم.

🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.

#پرسمان_اسباط